maanantai 14. syyskuuta 2015

Voimajumppailua uusvanhalla ohjelmalla

Edellisviikonloppuna alkanut kuumeilu kesti muutaman päivän, mutta menihän se onneksi ohi. Musta tuntuu välillä, että oon koko ajan kipeenä... No en sentään ihan koko ajan. 




Aloitin taas vähän enemmän voimaan keskittyvät treenit. Perusvoimaa, ei maksimivoimaa. Pitkään menikin jahkaillessa, mitä ohjelmaa lähtisi tekemään. Päädyin siihen samaan ohjelmaan, jolla tahkoin menemään koko viime talven - en tiiä oliko se fiksu valinta vai ei - eli Bill Star 5x5. Tein kuitenkin vähän muutoksia, koska haluan pitää pääliikkeinä pelkästään ne kolme kuningasta, kyykyn, maven ja penkin. Tuossa ohjelmassahan on myös kulmasoutu ja vinopenkki (vaihtoehtoisesti pystypunnerrus) pääliikkeinä. Mä heitin nuo apuliikkeiksi: vähemmän sarjoja, enemmän toistoja. Aion jatkaa leuanvetojen harjoittelua ja kokeilen, minkä treenin aikana niitä olisi parasta tehdä, ehkä mavepäivänä. Nyt ekan kierron aikana tein leuanvedot juuri maven kanssa samana päivänä. 


Ilmeellä.
 
Oon suunnitellut paremmin myös treenien säännöllisen keventelyn. Viime talvena mulla ei niitä ollut, koska ohjelmassa ei niistä puhuttu. Jälkeenpäin ajateltuna hölmöä. Kuulostelen oloa ja jaksamista nyt toivottavasti vähän järkevämmin ja pidän kevyempiä viikkoja. Josko sillä olisi jotain vaikutusta sairasteluunkin. Apuliikkeitäkin voisi varmaan vähän vaihdella eikä tehdä monta kuukautta putkeen niitä samoja... Lähden tällasella apuliikearsenaalilla liikkeelle: kulmasoutu v-kahvalla, pystypunnerrus tangolla, leuanveto kapealla vastaotteella, dippi, kapea penkkipunnerrus, hauiskääntö mutkatangolla, selän ojennus selkäpenkissä, jalkojen nostot roikkuen, voimapyörä. Ajattelin, että ainakin aluksi keventelisin joka neljäs viikko, ja viimeistään kahden keventelyviikon jälkeen vaihtaisin apuliikkeitä. Leuanvetoja en tosin halua jättää pois, mutta niissäkin voi tehdä vähän kikkailuja eri variaatioiden kanssa. 



 
Lauantaina salilla oli tosi, tosi hiljaista, sain melkeinpä yksin reenailla. Osuin kivasti jonkun rauhallisen hetken aikana sinne. Porukkaa tuli lisää, kun olin lähdössä pois. Turhauttavan kevyet jumppailupainot voimaohjelman alussa ja lähes tyhjä sali tarkoitti tietenkin sitä, että hyödynsin oivallista kuvausmahdollisuutta ja kuvasinkin aika paljon. :D Tänään olikin sitten tavallisemman oloinen alkusyksyn päivä, sali täynnä liikunnasta innostuneita ihmisiä. Taas sinne joukkoon jotenkin mahtui silti. Ehkä kuitenkin yritän välttää salia maanantaisin, kun se tuntuu olevan vähän ruuhkaisampi päivä. 

Tällaisilla eväillä lähden metsästämään kadotettuja voimatasoja. En uskalla mainita mitään tavoitteita vielä sen enempää, mutta ainakin haluan ehdottomasti rikkoa viime kevään omat ennätykset. Selkeä tavoite on myös pysyä terveenä!


2 kommenttia:

  1. Heippa! Oon kans miettiny et vitsit sulla on usein jotain kuumetta tai muuta :D mut voi hyvinki vaikuttaa sairasteluun toi liika rasitus. Ainaki luulisin niin. Itelläki on sellanen epävarma olo et teenkö jotain väärin ku mulla on kolme kertaa tänä vuonna iskeny järjetön "vatsapöpö", ja ennen saliharrastust en ollu melkee ikinä kipee.. Ja nää taudit on iskeny aina siinä kohtaa ku oon treenannu enemmän ja enemmän ja sit ehin intopiukas käymää 4kertaa salilla ja pam. Makaan vessas 3pvä enkä mee salille melkee kahteen viikkoon :/ vois melkee sanoa et olen nykyään aika neuroottinen hygieniast ja ruuast :P tulee myöskin syöty nykyää kaiken maailman omegat, msm jauheet, macat ja chlorellat xD ei oo aina helppoo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Kirsi! :) Liiallinen kuormitus varmasti vaikuttaa vastustuskykyyn, eikä siis pelkästään fyysinen vaan myös henkinen kuormitus, tai mikä sitten onkaan oikee termi... Mä olen ennen pärjännyt näillä mun huonoilla ja lyhyillä unilla, kun ei ollut sitä fyysistä rasitusta oikeastaan ollenkaan, mut nyt kun henkistäkin kuormitusta on entistä enemmän ja siihen päälle vielä liikuntaa, ei kroppa näytä enää jaksavan. :S Oon opetellut stressaamaan esim. töistä vähemmän, mut toi uniasia on ihan huonolla mallilla, en vaan saa levättyä tarpeeksi.

      Mulla on siis toi sama tilanne, että oon sairastellut enemmän saliharrastuksen myötä (toisaalta on samaan aikaan tullut lisää stressitekijöitä elämään samoihin aikoihin muutenkin). Tosi ärsyttävää. "Kiva" kuulla etten oo ainut sairasteleva, mut inhottavalta kuulostaa noi vatsapöpöjutut... :( Ihan varmasti tollasesta tuleekin tarkaksi hygienian suhteen. Ei oo helppoo, ei, mutta toivotaan että luvassa ois myös terveitä päiviä (eiku viikkoja, kuukausia) ja hyviä treenejä! ;)

      Poista