torstai 16. lokakuuta 2014

Henkisen ja fyysisen väsymyksen vaikutus

Luin eilen Optimal Performancen Jonin blogin vieraskynäpostauksen (Miksi rauta ei nouse duunin jälkeen?). Osui ja upposi. Työpäivän jälkeen treeni ei ole luistanut aina ihan toivotulla tavalla. Saman olen huomannut kyllä muissakin asioissa, ei pelkästään salilla.

Stressi? Check. Unenpuutteen paikkaaminen kofeiinilla? Check. Tulehduksellisuus? Tästä sanasta olin hiukan kysymysmerkkinä aluksi, mutta kappaleen luettuani mietin, että ehkä stressi, unenpuute ja heikko unenlaatu voivat mulle jotain tuollaista tulehduksellisuutta ja siitä johtuvaa sairauskäyttäytymistä aiheuttaa.

Kesällä pyrin siihen, että juon kahvia vain aamupalalla, ja silloin se sujuikin ihan hyvin. Nyt syksyllä on kahvia tullut juotua paljon enemmän. Siitä oon halunnut päästä eroon (tai siis vähentää takaisin siihen pariin aamuiseen mukilliseen) jo muutenkin, mutta tuon kirjoituksen luettuani päätin, että nyt loppuu kahvin litkiminen pitkin päivää. Olipa kyllä tuskainen työpäivä ilman taukokahveja. Nukkumisessa mulla on parannettavaa niin määrän kuin laadunkin suhteen ja ehkä noita stressinhallintakeinojakin pitäisi vähän harjoitella.

Nyt kun jo aloitin sen kofeiinin vähentämisen, voisinkin jatkaa heti oitis väsymyksen vähentämisellä, päikkärit... Zzz Zzz...

lähde

2 kommenttia:

  1. Mahtava kuva! :D
    Hermosto jos ei ehdi kunnolla palautua treeneistä, niin treeni ei vaan kule kun hermosto ei jaksa käskyttää lihaksia.
    Mulla on juuri tämä ongelma; teen fyysisesti rankkaa työtä, omat treenit+ koulun treenit.
    Vaikka saan nukuttua ihan hyvin ja sikeesti, pitäis silti vähentää fyysistä työskenyelyä, jotta hermosto ei olis koko ajan koetuksella. :/
    Iloa treeneihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkien palasten yhteensovittaminen ja tasapainottaminen on joskus yllättävän hankalaa... Mulla tällä hetkellä suurin kuormitus on henkistä stressiä, joka heijastuu jo fyysiseenkin jaksamiseen vähintään huonontuneen nukkumisen kautta. Mutta tää on toivottavasti vain väliaikaista. Näköjään uusimmassa Probody-lehdessä on kans asiaa tästä aiheesta.

      Kiitos ja treeni-iloa myös sulle Ilona! :)

      Poista