sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

Syvällä kuplassa

Olin eilen illalla lähes ilman nettiyhteyttä, miten julmaa! Just kun olin päässyt vauhtiin Fitness Classicin kuvien ja tulosten katselussa. Oon ottanut vahinkoa takaisin tänään. Lähiaikoina on kyl tuntunut siltä, että nyt ollaan jossain syvällä fitness-kuplan syövereissä... Enköhän mä taas normalisoidu kohta. :D Kisojen seuraaminen on kerta kerralta muuttunut jännemmäksi, kun on nähnyt salilla ja somessa kisoihin valmistautuvia. Tää uusi juttu, että voi kisata samana viikonloppuna eri lajeissa, on jotenkin hassu, mutta ei välttämättä huono juttu.

Vaihdoin treeniohjelmaa ja samalla treenin painotusta pari viikkoa sitten. Teen kolmejakoisella, niin kuin taisin kirjoittaakin jo vähän aikaa sitten. Mave jäi nyt kokonaan pois vähäksi aikaa, koska en halua tehdä sitä yli viiden toiston sarjoissa enkä realistisesti odota mitään kovin huikeita sarjapainokehityksiäkään nyt, kun tavoitteena on rasvanpoltto. Kyykky jäi mukaan jalkapäivään pitkähköillä sarjoilla, penkkiä teen sotilaspenkkinä samoin pitkähköillä sarjoilla. Liikkeitä oon tehnyt kolme tai neljä sarjaa ja toistoja 8-15, viimeisissä sarjoissa enemmänkin - mun mielestä voi jo puhua melkein päättymättömästä pitkähkön sarjan sijaan silloin. :o)




Jalkatreenissä yritän nyt parhaani mukaan aktivoida myös etureisiä, joten oon tehnyt variaatiota sissy-kyykystä treenin alkuun etureiskoille. Siihen sain Piia Pajuselta tosiaan superhyvän neuvon. Tuo variaatio on sillä tavalla helpotettu, että yläkroppaa kannatellaan (sopivasti, ei liikaa!) tangosta esim. smithissä, jolloin reisien työ vähän kevenee. Ei tarvitse pelätä kaatumistakaan. :D Tuon väsytysliikkeen jälkeen tuntuu perinteiset takakyykyt aikalailla erilaiselta. Oon tehnyt myös laitteissa reisien ojennusta ja koukistusta, viimeksi supersettinä, ja pohjeliikettä laitteessa joko seisten tai istuen. GHR kuminauhalla avustettuna on ollut kauheen kiva liike, sitä oon tehnyt välillä. Perjantaina lopetin treenin kyykkyhypyillä. Voikohan niitä viimeisiä ees laskea hypyiksi... 

Rintaa, olkapäitä ja ojentajia treenaan samassa treenissä. Muuten en oo keksinyt näille mitään uusia liikkeitä, joita en ois jo tehnyt aikaisemminkin, mut ojentajille oon taljassa käyttänyt erilaisia kahvoja. Köysi on siinä paha. Kamala. Mutta siis: sotilaspenkki, ristitaljassa rintalihaksille liike, olkapäille pystypunnerruksia ja pystysoutua tangolla ja vipareita käsipainoilla, ojentajille ranskalaisia tangolla ja jotain tappovemputuksia taljassa köydellä ja jollain muulla kahvalla. 

Selkä, hauis ja takaolkapäätkin yhden liikkeen verran ovat sit se kolmas treeni. Alkuun teen leuanvetoja vastaotteella, ja se on oikeastaan ainut voimaliike tai edes sinne päin. Sit kulmasoutua, ylätaljaa ja vipuvarsilaitteessa yläviistosta veto (ehkä silläkin on joku oikea nimi). Selkäliikkeiden jälkeen takaolkapäille vipareita käsipainoilla. En oo tainnut aikaisemmin treenata näitä selkäpäivänä, mutta nyt oon kokeillut ja ihan tykännyt. Hauiksille oon tehnyt hammerkääntöä käsipainoilla ja eri oteleveyksillä taljassa loppuun pumppailuja. 




Suunnilleen tällaisella ohjelmalla aion nyt treenata kesään asti. Vatsalihaksia en oo erikseen suunnitellut tuohon, mutta niitä oon tehnyt kerran tai pari viikossa jossain treenissä. Yläkropan treenejä en oo tehnyt peräkkäisinä päivinä. Muuten tällanen kolmejakoinen on aika joustava ohjelma. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti