maanantai 18. elokuuta 2014

Girya, kettlebell, kahvakuula.

Ennen salitreenejä mun liikuntamuotona oli kahvakuulan epämääräinen heiluttelu ja kahvakuulan nostaminen. Epämääräinen heiluttelu tuli ensin, sen jälkeen vähän fiksumpi ja suunnitelmallisempi nostaminen. Oon harjoitellut perusliikkeiden tekniikoita Kukka Laakson ohjeiden ja Tiski.fi:n sekä Steve Cotterin videoiden avulla yksikseni kotona. Järkevää olisi tietty opetella niitä jonkun osaavan ohjaajan valvovien silmien alla... Perusliikkeillä tarkoitan rinnallevetoa, työntöä ja tempausta ja niiden lisäksi etuheilautuksia. Työntö ja tempaushan on kahvakuulaurheilussa tehtäviä liikkeitä, kuten myös rinnallevedon ja työnnön yhdistelmä eli long cycle. Tempaus on tosi hyvä liike, mutta mulla se on vieläkin ihan harjoitteluasteella, koska sen kokeilemiseen on ollut paljon suurempi kynnys kuin muihin liikkeisiin, joissa kuula viedään pään yläpuolelle. Ei sen vuoksi, että kuula on ylhäällä, vaan siksi, että epäilen mun kykyä pysäyttää kuula yläasennossa oikein tempauksessa. En haluu, että olkapää tai kyynärpää rusahtelee rikki.

 
Hups, yhdestä puuttuu magnesiumkuorrute.


Mulla on kotona enää pari kisamallista kuulaa ja yksi tuollainen perus markettikuula (joka kyllä lojuu nurkissa käyttämättömänä turhaan). Ihan eka kuula oli kolmekiloinen siniharmaa muovimötikkä. Kauhean söpö tavallaan, mutta eihän sillä mitään kuulaliikkeitä saanu tehtyä, ihan liian kevythän se oli oikeiden tekniikoiden opetteluun saati kunnolliseen treeniin. Kymmenkiloisella markettikuulalla sain ranteet mustelmille ja kipeiksi rannesuojista huolimatta. Sijoitin siksi noihin törkyhintaisiin kisakuuliin, että niillä saa tehtyä muutakin kuin mustelmia. Saahan muitakin kuulia toki käytettyä lisäpainona monenlaisissa liikkeissä, mutta kun mua ei kiinnosta sellainen, mua kiinnostaa vain näiden perusliikkeiden oppiminen ja tekeminen. :)



Kevyen salitreeniviikon päätteeksi halusin tehdä jotain salitreeneistä poikkeavaa ja teinkin sitten kuulilla lyhyen höntsäilytreenin sunnuntaina. Lähinnä kokeilin, miten kuula pysyy käsissä lyhyen tauon jälkeen. Ensin pyörittelin keppijumppailemalla paikkoja lämpimäksi, sitten vähän heiluttelin kuulaa. Oon tykännyt tehdä kuulalla myös intervallityyppisiä treenejä siten, että ajastin piippaa työsarjat ja tauot; vaikkapa etuheilautuksia 5 x 30 s työ + 30 s lepo. Ideana kuulan kanssa treenatessa ei niinkään ole tietty toistomäärä vaan aikasarja ja sopiva tempo. Siksi oon tavallisesti käyttänyt ajastinta kaikissa kuulaliikkeissä. Nyt tosiaan en käyttänyt vaan huvikseni heiluin ja tempaustakin harjoittelin. No eihän se ihan sujunut. :D Hiki tuli kuitenkin eikä tainnut kroppa mennä rikki. Kuvat on just niistä tempausyrityksistä, ilmeet ihan hassuja ja kuvien valotukset aivan päin honkia - en näytä intiaanitytöltä normaalisti - mutta olkoon nyt tuollaisia. "Treeni" koostui tuollaisista:

etuheilautuksia
rinnalleveto + työntö -komboa (eli one arm long cycle, oalc)
tempausyrityksiä 



Magnesium on kuulan kanssa melkein välttämätön. Tai ainakin mulla kädet hikoaa ja ote alkaa siksi lipsua, jos tekee edes minuutin mittaisia sarjoja. Kisoissa aika on sen kymmenen minuuttia, teepä sellaista suoritusta sitten hikisillä käsillä ilman kahvan kunnollista mankkaamista. (Ei sillä, että pystyisin läheskään niin pitkiä aikasarjoja tekemään edes. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa...) Tuosta mun 16-kiloisesta keltaoranssista heppusesta näkee heti, että sillä ei paljon ole tehty yhden käden liikkeitä, kun siinä ei oo magnesiumia juuri lainkaan. Heilautuksia oon tehnyt niin lyhyinä sarjoina, että oon vaan välissä pyyhkinyt hikeä pois pyyhkeellä. :D Rannesuojatkin mulla on. Poikkeuksellisesti en käyttänyt niitä nyt, ihan puhdas unohdus. 

Meni tästä lyhyestä höntsäilystäkin selkä ihan jumiin. Oli tähän asti epämiellyttävin selkähierontakokemus tänään. Mutta täytyy ottaa se positiivisesti, oonpahan ainakin saanut selästä lihaksia aktivoitua. Vielä kun sais ne jumit availtua ite pois. 


Miks ihmeessä en oo tehnyt näitä kuulatreenejä vähään aikaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti