sunnuntai 17. elokuuta 2014

Kevyen viikon treenit

Ei alkanut tämä viikko kovin lupaavissa merkeissä treenifiiliksen suhteen, kun luin kalenterista, että olen tälle viikolle suunnitellut kevyitä treenejä. Mä olen pitänyt kevennettyjä viikkoja noin joka neljäs tai viides viikko, yleensä joka viides. Mun pitää kirjoittaa ne etukäteen kalenteriin, jotta muistan välillä kevyitä viikkoja pitää - ja jotta niiden tekeminen tuntuu suunnitelmalliselta ja järkevältä eikä pelkästään löysäilyltä. :P Vähän uutta näkökulmaa aiheeseen tuli salilla jutellessa: kevyen viikon sijaan voisi puhua hermoston herättelystä. Niin, onhan se vaihtelua ja herättelyä normaalien treenien välissä. On ne myös palauttelujaksoja kovempien jaksojen välissä. Mä uskon, että kevättalvella kun en hoksannut ajoissa kevennellä treenejä, sain silleen tosi fiksusti vastustuskykyä laskettua ja sairastin pari flunssaa. Saattoipa jotain samanlaista liittyä heinäkuun alkupuolella sairastamaani flunssaan. Pitäisi antaa kropalle palautumisaikaa ennen kuin tulee kipeäksi.

Keventelyjä voi tehdä monella tavalla. Mä kokeilin joskus tehdä samat sarja- ja toistomäärät pienemmillä painoilla kuin tavallisesti, mutta se vasta tylsältä hinkuttelulta ja laiskottelulta tuntuikin! Vaikka eihän se sitä oo. Joissain liikkeissä teen kyllä vähän pidempiä sarjoja pienemmillä painoilla, mutta oon tykännyt enemmän tehdä niin, että teen lähes samoilla painoilla samanpituisia sarjoja kuin tavallisesti, mutta pudotan sarjamäärät puoleen. Siten saa treenissä pidettyä sitä tekemisen meininkiä yllä samalla kun treenin kesto lyhenee, eikä treeni tunnu niin turhauttavalta raajojen heiluttelulta kuin vain kuormia pienentäessä. Sillä tavalla ei saa kyllä varsinaisesti mitään vaihtelua ja sitä kautta sellaista herättelyä hermostolle... Pitäisi varmaan kokeilla tehdä kevyemmillä painoilla pidempiä sarjoja kaikissa liikkeissä näillä kevyillä viikoilla. Päälle se ei välttämättä ole yhtä hyvä juttu kuin kropalle. No, kai siihenkin vois asennoitua vähän paremmin. Mulla vaan on jo osassa viimeisiä apuliikkeitä 15 toiston sarjoja, en mä nyt sitä pidempiä vemputteluja lähde tekemään! :P Sit hajoo nuppi.

Jalkojen rullailua maanantailta. Yllättävän epäkärsiviä ilmeitä, on tainnut kuvan eukko siirtää painoa pois rullalta kuvan näpsimisten ajaksi...


Kehonhuoltoon oon yrittänyt panostaa enemmän näillä kevennetyillä viikoilla, mutta välillä se on jäänyt aika kehnoksi yritykseksi. Oon kuitenkin aatellut niin, että kun treeni kerran ei vie aikaa yhtä kauan kuin normaalisti, mulle vapautuu "ylimääräistä" aikaa, jonka voi käyttää kropan huoltamiseen. No miten kävi tällä kertaa? Kotona en tehnyt mitään tavallista enempää, mutta salilla panostin rullaamiseen ja keppijumppailuun enemmän kuin normaalisti. Kotona tosiaan oon käynyt lihasryhmiä läpi kertaalleen rullalla ja / tai palloilla. Vieläkin hehkutan noita hierontapalloja, oli kannattava ostos. :)

Olen treenien keventyessä vähentänyt myös ruoan määrää hiukan tällä viikolla. Sellainen lyhyt viikon "välidieetti". En nyt ehkä mitään hurjaa painonpudotusta tältä odottanut, mutta onpa tullut heräteltyä aineenvaihduntaakin nyt sitten, ettei ehdi kroppa tottua samoihin ruokamääriin. Ja sitä paitsi se välidieetti oikeasti jäi noin neljän vuorokauden mittaiseksi, kun loppuina päivinä söinkin sitten enemmän taas. :D Muahhah. Miten mä keväällä pysyinkin niin hyvin ruodussa ja nyt en kestä viikkoakaan? Taitaa aika paljon vaikuttaa se, onko tekemisellä tavoitetta vai ei. Nyt ei oikeestaan ollut. Ei ne hiilaritkaan ihan vähissä ole tällä viikolla olleet, oon syönyt välipalaksi esimerkiksi tällasia (makeuttamattomalla) mangososeella ja banaaniviipaleilla makeutettua verigreippi-appelsiinikulhollisia:

Hedelmäsokerilla aivotoiminta hetkellisesti ylös ja opinnäytetyötä näpytinäpy.
Loppuun pakollinen peilikuva: 

Kevyttä rautaa. :D





1 kommentti:

  1. Kokonaan treenittömät viikot tekee hyvää nekin. :) Mulla ei kroppa jaksa treenejä paria kuukautta ilman keventelyä, mutta nää on yksilöllisiä asioita.

    VastaaPoista