keskiviikko 27. elokuuta 2014

Pieleen mennyt tuorepuuro

Mä olen katsellut netissä näitä tuorepuuroreseptejä jo vähän aikaa sillä silmällä, että joskus pitäisi tuommoistakin kokeilla aamupalaksi vaihteluna sammakonkutusmoothieille. Yksinkertaisimmillaan ei tarvitsisi kai muuta tehdä kuin liottaa chia-siemeniä vaikka yön yli jossakin valitsemassaan nesteessä, esimerkiksi mantelimaidossa. Tykkään yksinkertaisista ruoista, mutta ihan kahden ainesosan puuroon mä en luota tällaisissa erikoispuuroissa - tavallinen kaurapuuro on asia erikseen. Pitäähän siinä nyt jotain muutakin olla, varsinkin, kun nesteenä tahdon käyttää ennemmin vettä kuin noita riisi-, soija-, kaura- ja mantelimaitoja ynnä muita. (Kookosmaito on poikkeus, mutta ei kai se tämmöseen sopisi.)


Tuorepuuro
chia-siemeniä 10 g
tattarihiutaleita 30 g
auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä 20 g
vettä 1,5 dl (liikaa!)
herajauhetta  30 g (harkitse maku tarkkaan)
(marjoja)

Siemenet ja hiutaleet oli vedessä likoamassa yön yli jääkaapissa. Vettä taisi olla hiukan liikaa. Ite suhtauduin tähän vielä ihan positiivisesti tässä vaiheessa, mutta sain varsin varauksellisia kommentteja puuron ulkonäöstä.




Sitten pähkäilin, mitä heraa tuohon kannattaisi sotkea joukkoon. Valitsin vaniljan. VIRHE! Tässä kohtaa puuro ei enää munkaan mielestä näyttänyt kovin houkuttelevalta. Vieressä sen sijaan meinattiin jo yökkäillä. En kyllä ihmettele. Rehellinen palaute on sitä paitsi hyvä asia.




Koostumus oli mun mielestä ihan kiva. Tämän vois surauttaa tasaiseksi vaikka blenderissä, mutta mä tykkäsin tästä näinkin (ja vähensin tiskin määrää). Ällömakeaa vaniljaheraa en tuohon enää ikinä erehdy laittamaan, enkä ole muistakaan mauista ihan varma, ehkä pitää ottaa ne proteiinit sitten muualta... Pienempi vesimäärä ja ripaus suolaa voisi tehdä puurosta paljon paremman. En tuomitse tuorepuuroja vielä tän epäonnistumisen perusteella.

 Aina ei voi onnistua. :D 

1 kommentti:

  1. Joo, kyllä mä kokeilen tätä uudestaankin, koska pienestä epäonnistumisesta huolimatta tää vaikutti ihan kivalta ja helpolta aamiaisvaihtoehdolta. :) Ja muiden blogeissa on sitä paitsi ollut niin paljon houkuttelevamman näköisiä kuvia tuorepuurosta, että pakko mun on kans pystyä parempaan kuin tuohon. :D

    VastaaPoista